O mnie

Moje zdjęcie
Jestem diabełek wrodzony, anioł gdy chcę. Czasem samotna w tłumie innych osób. Choleryczka z artystyczną duszą, mocno stąpająca po ziemi. Jestem w ciągłym ruchu, ciągle ciekawa wszystkiego. Kocham koci świat i jak kot chadzam własnymi ścieżkami. Taka nieidealna Ja...

poniedziałek, 8 czerwca 2020

Ciechanowiec - Muzeum Rolnictwa


Sielskie życie wiejskie,
czyli nie ma to jak trafić
pod strzechę

Zeszły rok nie zwiastował takiego chaosu, jaki pojawił się w 2020r. Koronawirus opanował świat, zostaliśmy zamknięci w domach. Po początkowej fazie energii, że oto mamy czas na wszystko zostawiane „na później”, przyszedł moment rezygnacji, apatii i coraz większej frustracji. Coraz to nowsze zakazy i nakazy nie ułatwiały mi sprawy, jako osobie sporo podróżującej. Moje tegoroczne plany urlopowe musiały ulec zmianie. Również strata osoby bliskiej nie pomagała w nastroju. W maju moja kochana Babcia odeszła, by zostawić nas z poczuciem wielkiej pustki.
I dlatego, by pozostać nieco w „babcinym” temacie, dziś zabiorę Was, moi Drodzy, do skansenu w Ciechanowcu. Bo czyż widok starych domów, krytych strzechą, ciepłego ciasta na stole, dźwięków i zapachów wsi, nie przywodzi, niektórym z Was, okresu dzieciństwa pod czujnym okiem Babci czy Dziadka?


Sielsko, anielsko w skansenie w Ciechanowcu

Podlasie… niesamowity region na mapie Polski. Tu kryje się mnóstwo niespodzianek, miłych dla oka miejsc, ciekawych historii i przede wszystkim życzliwych ludzi. Za każdym razem, gdy mam możliwość spędzić tu chwilę, odkrywam dla siebie coś nowego. W zeszłym roku, na wiosnę, zajrzałam do ciechanowieckiego skansenu. I było mi bardzo dobrze! Teraz i Wam chcę dać odrobinę tego spokoju, który mnie wtedy ogarnął…



Rzeczka Ralka i zwierzęta gospodarskie w skansenie

Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka powstało w 1962 r. na terenie dawnego zespołu pałacowo – parkowego z poł. XIX w., należącego do posiadłości rodziny Starzeńskich.


Pałac hrabiostwa Starzeńskich z 2 poł. XIX w. Obecny wygląd zawdzięcza staraniom hrabiny Elżbiety z Ożarowskich Starzeńskiej (1828-1910) oraz jej mężowi Michałowi Konstantemu, hrabiemu Starzeńskiemu (1818-1884)


Zawiera w sobie kilka ciekawych działów, z czego najbardziej widoczny to oczywiście Dział Budownictwa Wiejskiego, który obejmuje 51 obiektów z pogranicza Podlasia i Mazowsza. Zazwyczaj są to budynki z XVIII i XIX w. Większość chałup kryta jest słomą, gonty czy dachówki mają budynki dworskie, sakralne lub te użyteczności publicznej. Większe budowle uzupełnione są małą architekturą, czyli pojawiają się kapliczka, słupowy gołębnik czy pasieka z ciekawymi, różnymi ulami itp.


Jeden ze spichlerzy w skansenie



I kolejny spichlerz i budynki gospodarcze



Alejka w skansenie z widokiem na kościół



Dworek drobnoszlachecki z Zarąb k. Siemiatycz wybudowany w 1840 r. posadowiony na planie prostokąta



Takie budynki szlachty zagrodowej były powszechne na przełomie XIX i XX w.  Na skrzyżowaniu dróg - kapliczka -  przykład małej architektury drewnianej



Izba w jednej z chałup - tu w wersji wielkanocnej



I izbie nad stołem wisi tzw. "pająk". Sprzęty pochodzą z lat 50. i 60. XX w.



Spiżarka w zagrodzie... mięsko z gipsu, pomalowane, ale na widok ogórków pociekła ślinka :) 



Jajka, cebula, ziemniaki, ogórki, wszystko to, co mogło być długo przechowywane i przetwarzane - jedzenie może było proste, ale za to zdrowe



Pokój z wyposażeniem z okresu dwudziestolecia międzywojennego


Kolekcja uli to 23 różne domki pszczele



Wśród uli są te skrzynkowe, kłodowe i inne - jest to zarazem kolekcja najstarszych zachowanych okazów z okolic Ciechanowca


Skansen to także dział etnograficzny, który składa się z wielu zbiorów. Są to narzędzia rzemieślnicze, sprzęty gospodarstwa domowego, ubrania i inne przedmioty wyposażenia wnętrz.


Dwór myśliwski z Siemion z 1858 r. dawna własność hrabiów Potockich z Rudki



Dwór w czasach okupacji (1941-1944) służył Niemcom za leśniczówkę, dziś mieści się tu m.in. Muzeum Pisanki



Gabinet prof. Ignacego Pieńkowskiego (1877 - 1948), malarza i wykładowcy z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie



Gabinet jest typowym wnętrzem ze szlacheckiego dworku



A to sam Profesor Ignacy Pieńkowski z małżonką



Alejka w skansenie



Ogródek warzywno-kwiatowy przy chałupie



Mały spichlerzyk i ziemianka, która zapewne robiła dawniej za lodówkę



Łapałam promienie kwietniowego słońca



W zagrodzie



W izbie zgromadzono sprzęty codziennego użytku



Zapewne mieszkał tu jakiś tkacz, o czym świadczy duże krosno



Jedna z chałup w Skansenie



Mała architektura drewniana - gołębnik słupowy



Mieszkanko dla owiec :)



Przygotowanie jajek do farbowania przed Wielkanocą :)



Mała izdebka z kołowrotkiem



Czuć wiosnę w zagrodzie...



Jedna z chałup w skansenie



Garnki suszące się na płocie nieodzownie kojarzą się z klimatem wsi spokojnej, wsi wesołej...



Kołyska pod sufitem, ale na wysokości oczu. Większe dzieci spały już na małych łóżkach, siennikach na podłodze lub na zapieckach



Wierzby kojarzą mi się zawsze z Mazowszem, ale i na Podlasiu nie są rzadkością


Także w skansenie można zapoznać się z jego patronem, osobą niesamowicie światłą. Jan Krzysztof Kluk (1739 – 1796) był polskim księdzem katolickim a także przyrodnikiem urodzonym i mieszkającym w Ciechanowcu. Szerzył kulturę rolną i dzielił się wiedzą przyrodniczą, głównie z rejonu Podlasia i Mazowsza. Dodatkowo potrafił szkicować, co umożliwiało mu ilustrowanie swych książek. Dzieła księdza Kluka, będące podręcznikami szkolnymi, stanowiły niejednokrotnie źródło ówczesnych nauk przyrodniczych i rolniczych.


Kompleks kościelny ze wsi Boguty - Pianki (dzwonnica z XIX w., kościół i wikarówka)



Kościół p.w. Wszystkich Świętych,  w którym wciąż odprawia się msze święte



Wnętrze kościoła, gdzie ksiądz odprawiał mszę tyłem do wiernych a kazanie mówił z ambony. Po obu stronach, na górze, ławki dworskie dla zamożniejszych parafian, bądź fundatorów



Ambona, loża dla zamożnych, chrzcielnica 



Chór w kościele w skansenie



Amen...



Korba mechanizmu do opuszczenia żyrandoli, celem czyszczenia



Wikarówka ze wsi Kulesze Kościelne z 1884 r. Choć budynek sprawia wrażenie, że jest murowany, to jednak jest z drewna. Posiada modną wówczas wyciętą, jak koronka, deskę przy okapach i oszklony ganek. Wewnątrz pomieszczenia poświęcone są pamięci księdza Krzysztofa Kluka.



Sypialnia księdza



W sypialni plebana mieszczą się meble secesyjne z początku XX w.



Pokój gościnny u księdza Kluka, pełniący także rolę kancelarii parafialnej.



W izbie nie mogło zabraknąć ciepłego pieca...



Dorobek naukowy księdza Kluka



Rysunki szkicowane przez plebana



Wizerunek księdza Krzysztofa Kluka w Tygodniku Ilustrowanym



Sielski widok z okna na wierzby...



Kolekcja obrazów geologicznych podarowana przez prof. dr hab. Jana Parafiniuka to uzupełnienie jednego z dzieł księdza Kluka



Grafika "Panorama Ciechanowca" autorstwa ks. Krzysztofa Kluka, lata 70. XVIII w. 


A na koniec Dział Techniki Rolniczej ukazuje zbiory maszyn i narzędzi rolniczych i ich rozwoju na przestrzeni lat. Ach te sanie… chciałoby się czasem powrotu do tych srogich zim, żeby móc przejechać się na kulig 😉



Zabytkowa wozownia z 1866 r.



Zabytkowe wolanty i bryczki, z prawej - kareta Coupé, używana na Mazowszu, służyła do podróży zwłaszcza jesienną i zimową porą



 Kareta Coupé mogła być zaprzęgana w dwa lub cztery konie i była powożona przez stangreta



To również kareta Coupé, która przed II wojną światową służyła w majątku Szczuczyn. Także służyła do podróży, ewentualnie uroczystych przejazdów



Sanie zachodnioeuropejskie



Takie niskie sanie kojarzą mi się ze srogimi zimami, pełnymi śniegu, gdzie między majątkami w karnawale, właśnie takimi się przemieszczało...



Wystawa w pawilonie wystawowym Działu Techniki Rolniczej obejmuje ok. 110 eksponatów, maszyn i narzędzi rolniczych



Kolekcja zawiera zabytkowe maszyny, silniki i ciągniki



Prawie każdy spotkał się kiedyś z ciągnikiem z Ursusa



Kobiety na traktory! :) Ten akurat jak dla mnie, ale bałam się dotykać eksponatu, a co dopiero na niego wskakiwać ;)

Wszystko, co znajduje się w skansenie w Ciechanowcu warte jest spokojnego odbioru. Spacer tuż przed Wielkanocą zeszłego roku pozwolił mi na chwilę wytchnienia. No i oczywiście nie mogło zabraknąć uroczego Muzeum Pisanki, o którym Wam pisałam rok temu.


Wsi spokojna, wsi wesoła... Sielski obrazek ze skansenu w Ciechanowcu


Sami widzicie, że Podlasie jest magiczne. Dzięki zdjęciom mogę w tym, trudnym obecnie, czasie powrócić myślami do tych sielskich obrazków z życia wsi. I planować dalsze wypady na Podlasie. Zatem do zobaczenia!


Zawsze w drodze... :) 



5 komentarzy:

  1. Droga Duśko, bardzo mi przykro.
    Przyjmij kochana wyrazy współczucia.
    Ciekawe miejsce pokazałaś i masz rację, takie domy, wystroje mogą nam kojarzyć się z kochanymi Dziadkami.
    Pozdrawiam Cię serdecznie, ściskam i przytulam mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Basiu! Tak, pustka została, ale moja kochana Babunia nie chciałaby, żebym się smuciła, tylko żyła pełnią życia. Zawsze pokazywałam Jej zdjęcia, jak tylko skądś wracałam. Zamierzam robić ich całą masę i dalej się nimi dzielić z ludźmi.
      A skanseny zawsze kojarzą mi się z epoką naszych dziadków i pradziadków :) Buziaki!

      Usuń
  2. O tak, to prawda. Sielskie widoki. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię odwiedzać skanseny, poznawać nowe miejsca. Dla mnie Ciechanowiec i okolice są nieznane, ale się cieszę, że mogłam je dzięki Tobie poznać.
    Ale się trafiło, ja akurat pokazałam skansen z Chorzowa :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam skanseny! W chwili wolnej zajrzę na Twój wpis, bo tego akurat nie znam :) A Ciechanowiec ma małą przewagę nad innymi, bowiem znajduje się tam jedyne w Polsce Muzeum Pisanki :) Warto przejechać się na Święto Chleba - to jest coś około 15 sierpnia, albo w okolicach tego dnia. Ponoć wtedy skansen tętni dawnym życiem. Mnie jakoś nie po drodze było, choć planowałam, a w końcu wyszła mi Niedziela Palmowa. No i dodatkowo to Podlasie... moje magiczne (tu wstaw ikonkę buźki z serduszkami zamiast oczu ;))
      Serdeczności!

      Usuń