O mnie

Moje zdjęcie
Jestem diabełek wrodzony, anioł gdy chcę. Czasem samotna w tłumie innych osób. Choleryczka z artystyczną duszą, mocno stąpająca po ziemi. Jestem w ciągłym ruchu, ciągle ciekawa wszystkiego. Kocham koci świat i jak kot chadzam własnymi ścieżkami. Taka nieidealna Ja...

sobota, 15 stycznia 2022

Weekend w schronisku na Wielkiej Raczy

 

Najdłuższy melanż

nowoczesnej Europy,

czyli co się wydarzyło

na Wielkiej Raczy,

zostaje na Wielkiej Raczy


Listopad. Miesiąc, który najchętniej bym przespała, zapomniała, wymazała z kalendarza. Zazwyczaj mi się dłuży, jest ponury, deszczowy i do du… dużego plusa mu wiele brakuje.
Jedyną szansą na wyrwanie się z tej szarości jest… tak, dokładnie! Oglądanie szarości w górach. Postanowione. Wiem, wiem, jestem chorą jednostką, zupełnie nieuleczalną pod tym względem, ale całkiem mi z tym dobrze.
Jakoś przeżyłam początek miesiąca i czekałam na magiczny weekend. Przede mną było nie lada wyzwanie, bo w mały plecak musiałam spakować wszystko, co było ABSOLUTNIE NIEZBĘDNE do przeżycia przez dwa dni w górach i schronisku. Cały dobytek miałam nieść na plecach. Na tych plecach, które od czasu do czasu, wyją sobie radośnie mnie na złość. Na całe szczęście nie mam kłopotu z definicją ABSOLUTNIE NIEZBĘDNE i plecak został zapakowany. Potem sama się zapakowałam i w drogę. Start o północy w piątek. Po pierwszych pogawędkach z towarzyszami podróży, w autokarze zapadła cisza i wszyscy pogrążyli się w błogostanie. Potem krótka przerwa na stacji na poranną toaletę i o siódmej już na szlaku. Start ze Zwardonia.


Miejsce startu: Zwardoń, niedaleko stacji PKP


Jakby tu powiedzieć… no miało być tak pięknie, złocista jesień, błękit nieba… Bla, bla, bla. Poranek przywitał nas zimnem i deszczem. Listopad. I wszystko jasne. W tym miesiącu wszystko pada…
Ale, ale… taka mgła bywa malownicza, a mżawki choć nie lubię, to jednak da się przeżyć, gdy ma się fajne towarzystwo na szlaku. Tego dnia wędrowałam z Asią, kobietą, która nie patrzy na swój wiek i biega w maratonach. Jak się o tym dowiedziałam, pomyślałam, no to przepadłam, bo ja nie biegam, więc pewnie kondycyjnie przy Asi odpadnę. Ale okazało się, że moje tempo bardzo jej odpowiadało, więc tuptałyśmy do schroniska razem.


No oto w drogę! Wieś Skalité na Słowacji


Powiedzieć, że po drodze mijałyśmy piękne widoki, to nic nie powiedzieć. Mgła skutecznie wszystko przesłaniała. Dlatego tego dnia bardziej skupiłam się na samym wędrowaniu lasem i próbie nie wywinięciu orła na błocku, które pięknie rozłożyło się na całym szlaku.


Deszczowa jesień w Beskidzie Żywieckim

 
Pierwszy przystanek miał być przy Schronisku Chata pod Skalanką, ale niestety obiekt był zamknięty. Wszyscy, którzy mieli nadzieję na ciepłą herbatę czy poranną kawkę musieli obejść się smakiem. Dobrze, że ja miałam termos z napojem życia, którego skosztowałam w wiacie Chaty Skalanka. Tu też przyszedł czas na pierwszą kanapkę. Dobrze, że pod wiatą nie padało 😉


W drodze na Przełęcz Graniczną



Schronisko górskie Chata pod Skalanką. Choć dym szedł z komina, drzwi były zamknięte...



Chata Skalanka - też zamknięta, ale na szczęście można było usiąść w wiacie obok


Aleja Zakochanych, tak nazywa się kawałek szlaku. Całkiem miło. I tak sobie właśnie dreptałyśmy z Asią, a czas schodził nam na miłych pogawędkach. Po jakimś czasie minęłyśmy Przełęcz Graniczne, gdzie akurat z autobusu wysypali się… przewodnicy tatrzańscy, którzy szli na treningowy trekking.


Ponad cztery godziny drogi do celu, ale za to Aleją Zakochanych



Punkt widokowy w stronę słowackiego Beskidu Kysuckiego



Malownicza alejka tylko nieco bagnista i śliska przy opadach



Przełęcz Graniczna



Przełęcz Graniczna



Beskid Kysucki



Czerwony szlak w kierunku Kikuli i Magury



Kolory jesieni nieco zamglone



Nie ma złej pogody, są tylko mokrzy ludzie ;)


Potem znalazłyśmy się na Kikuli, na której większość z nas zrobiła sobie stojący odpoczynek.
Wędrowaliśmy granicą Polski. Błoto, mżawka i nieprzespana noc a także wysiłek fizyczny dawały się we znaki. 


Jest Kikula (1087 m n.p.m.) Widoki przednie...



Sceneria jak z thrillera...



Mokry i zabłocony szlak wymuszał uważność nawet na tak prostej drodze



Szlak czerwony w tym miejscu trawersował Wielki Przysłop (1044 m n.p.m.) wąską ścieżką



Nie do końca można się zorientować na co się patrzy...



Tego dnia natura założyła swoją biżuterię...


W pewnym momencie zobaczyłam metalową, starą miskę, porzuconą w krzakach. Stwierdziłam, że skoro widzę miskę, to znaczy, że schronisko musi być już blisko. I jak na zawołanie dwa kroki w górę, mgła lekko się rozwiała i zobaczyłam bok schroniska. Yuppi! Jesteśmy u celu!


Wielka Racza (1230 m n.p.m.)



W końcu będzie się można wysuszyć, najeść, wypić gorącą herbatę jak człowiek, na siedząco ;)


Dochodziła 13.00. Już od blisko godziny pierwsi uczestnicy naszej grupy siedzieli w głównej jadalni. Potem każdy stopniowo dochodził w swoim tempie. Na pierwszy rzut poszły ciepłe zupy, kawy i herbaty. A potem… potem zaczął się najdłuższy melanż nowoczesnej Europy. Część siedziała w jadalni, rozmawiając, grając w planszówki, w kalambury i inne, część poszła rzucić się na łóżka i przekimać część dnia. Następowało przetasowanie przy stolikach, każdy z każdym o czymś rozprawiał, co i rusz wybuchał w którymś kącie śmiech. Generalnie schronisko opanowała nasza grupa, więc było bardzo kameralnie. Pod wieczór barman nie nadążał z wydawaniem piwa o różnych smakach i składnikach. A do tego ciepłych posiłków, które co jakiś czas przewijały się po stołach. Wreszcie nadszedł czas na wieczorne planszówki o nazwie np. cytrynówka, przegryzanych kabanosami, cukierkami i innymi zagryzkami zupełnie od czapy, ale kto by się tym przejmował. Wiecie, że można zrobić konkurs na najlepszego kabanosa? Tylko musi być taki z Lidla, Żabki i Biedronki. Nie pamiętam, który wygrał, grunt, że wszystkie poszły w trakcie „rozmów”. Było wesoło i świetnie się bawiliśmy. Reszta musi pozostać milczeniem, bo co wydarzyło się na Wielkiej Raczy, pozostaje na Wielkiej Raczy. Wicie, rozumicie. 


Takie tam planszówki... :) :) :) 


Mądre Polaków rozmowy skończyły się koło 22.00 i powoli każdy zabierał pościel i fru! na łóżko. Ja miałam to na górze w łóżkach piętrowych, więc wejście po tej pionowej drabince… Nio… Humor nas nie opuszczał aż do zamknięcia powiek. Potem nie wiem co się działo, bo mgła opanowała także mój umysł. Zmęczona całym dniem usnęłam.


Nasz apartament w schronisku


Poranek przywitał nas… o niespodzianko, mgłą, że nawet smreków za oknem nie było widać. Najbardziej wytrwali poszli na wschód słońca, którego oczywiście nie mogli widzieć, bo mgła skutecznie broniła do niego dostępu. Ja zaszyłam się pod pościelą i jeszcze dosypiałam. Wkrótce wszyscy spotkaliśmy się w jadalni na śniadaniu, gdzie królowała jajecznica.
Najedzeni i w dobrych nastrojach, każdy w swoim czasie, opuszczaliśmy schronisko PTTK na Wielkiej Raczy, które zostało uruchomione w 1934 r.
Tego dnia wędrowałam w towarzystwie Kamila, z którym skoczyliśmy jeszcze na czubek Wielkiej Raczy, znajdującej się o minutę drogi od schroniska.


Poranek przed schroniskiem na Wielkiej Raczy



Na platformie widokowej na wierzchołku Wielkiej Raczy. O tym co można zobaczyć z wieży, mogłam jedynie poczytać na tablicach, bo takie było mleko za mną...



Mapa orientacyjna na wieży

 
Wielka Racza (kiedyś Rajcza, słow. Vel’ká Rača) ma 1236 m n.p.m. i jest to najwyższy szczyt grupy Wielkiej Raczy w Beskidzie Żywieckim (słow. Beskid Kysucki). Wielka Racza jest całkowicie zalesiona, z trawiastą halą na jej wierzchołku. Stamtąd widać panoramę na Małą Fatrę. Tego dnia było widać wielkie NIC. W 1997 r. stanęła tu platforma widokowa, zbudowana wspólnie przez Polaków i Słowaków.


Platforma widokowa na Wielkiej Raczy


 Na stokach góry w połowie XVI w. Wołosi wypasali tu swoje owce. W kolejnych wiekach, w lasach masywu ukrywali się zbójnicy, na których polowała okradana przez nich miejscowa ludność. Również w czasie II wojny światowej Wielka Racza była doskonałym punktem obserwacyjnym, wykorzystywanym przez Niemców. Schronisko stało się na ten czas posterunkiem żandarmerii. Po wojnie, w czasach komunistycznych nie wolno było chodzić wzdłuż granicy, więc schronisko było niedostępne dla turystów.
Nazwa Racza występuje w dokumentach już w XVII i XVIII w. jako Rayca. Wójt żywiecki i kronikarz z XVII w. Andrzej Komoniecki, w swoim „Dziejopisie żywieckim”, wysuwa przypuszczenie, jakoby nazwa góry wzięła się od pobliskiej miejscowości Rajcza. Według niektórych podań, nazwa związana jest ze sporem, którzy toczyli Komorowscy, będący właścicielami „państwa żywieckiego” z właścicielami węgierskimi o granice posiadłości. A gdy doszli oni do porozumienia, „raczyli się” winem przy sutej uczcie. I stąd nazwa góry. Z kolei w gwarze żywieckiej słowo „rajczula” oznacza zagrodę dla owiec. A te były tu przecież wypasane. W XX w. pojawiła się też hipoteza, że nazwa góry pochodzi od staropolskiego słowa „rać”, „racz”, oznaczającego rycerza, a co miałoby związek z nazwami miejscowości Rycerka Górna i Rycerka Dolna, będącymi dawniej własnością rycerską, a które znajdują się u stóp Wielkiej Raczy.
Niestety nie mieliśmy tego poranka szczęścia do pięknych widoków nawet po drodze. Pocieszające, że nie padało. 


Schodzenie z błotem... można ćwiczyć program dowolny jak na łyżwach. Dobrze, że znak pokazywał skręt w prawo, bo na tym błocie można pojechać wprost przed siebie


Gdzieś w okolicach Jaworzyny (1173 m n.p.m.) niebo rozmyśliło się co do swojego oblicza i okazało nieco niebieskości. Zachłannie rzuciliśmy się do robienia zdjęć 😉


Niespodzianka od losu - kawałek niebieskiego nieba gdzieś w okolicach Jaworzyny (1173 m n.p.m.)



Na chwilę zniknęły mgły, dlatego tu był przystanek na łyk ciepłej herbaty



Wiedziałam, że jestem na końcu świata...



Bendoszka Mała (1037 m n.p.m.) i dalej z prawej Bendoszka Wielka (1144 m n.p.m.)



Przełęcz Przegibek i Bendoszki: Mała i Wielka



Przegibek



Razem z Kamilem na Przegibku



10 minut i jestem w siódmym niebie, zajadając smażony ser ;)



Widok w stronę Wielkiej Rycerzowej (1226 m n.p.m.)


Idąc i rozprawiając na różne tematy, dotarliśmy do Przełęczy Przegibek. A stąd już tylko kilka kroków dzieliło nas od schroniska PTTK na Przełęczy Przegibek, gdzie wszyscy zarządziliśmy długą przerwę w wędrowaniu. Tu też zjedliśmy obiad, więc tego dnia kuchnia schroniskowa miała pełne ręce roboty. Smażony ser z frytkami i surówką zawsze i wszędzie jest dla mnie dobrym pomysłem, nie inaczej było tym razem. Po obfitym jedzeniu chciałoby się posiedzieć i popatrzyć na widoki, które na ten czas odsłoniły swój urok, ale niestety przed nami była jeszcze długa droga.


Schronisko PTTK na Przegibku



Jest dobrze i...



...no przecież! :)



Widok w stronę Wielkiej Rycerzowej



Tym razem obieramy szlak zielony w kierunku Rycerki Dolnej



Ja tu rządzę! :) Niby szczekał, a jednak ogonem machał...


 
Wspomnień czar :)


Znów każdy w swoim tempie schodził w kierunku Rycerki Dolnej. A kiedy dopadliśmy potoku, zaczęliśmy czyścić nieco swoje buty i spodnie. Błoto było wszędzie. Uciechy przy tym było co nie miara. Prawdą jest, że ubłocone dzieci to szczęśliwe dzieci. Dotyczy to także ubłoconych dorosłych.


Zejście w kierunku Rycerki Dolnej - widok na Wielką Rycerzową



Łapanie chwil ze słońcem



Z Kamilem na szlaku



Mimo czyszczenia stuptutów i butów - wielkie błoto na nich, mimo słońca - zimno, że ręce marzły, mimo długiej wędrówki - nogi nie bolały. No i jak tu nie mówić o szczęściu?



Czas schodzić do Rycerki Dolnej



Tak wyglądają buty Ludzi Gór ;)



Czyszczenie butów, bo kierowca autokaru nas nie wpuści nas na pokład


Powoli dochodziliśmy do reszty pojedynczych osób z naszej grupy. I taką większą grupką doszliśmy już do celu naszej wędrówki. Oczywiście po drodze były zdjęcia, dużo śmiechu, mnóstwo rozmów i… mój piękny spektakularny koziołek, jednakże nie zaliczony glebą, a jedynie rwącym bólem w ramieniu. Na szczęście krótkotrwałym.


Zwiezione drewno napotkane po drodze



A jakby tak wyciągnąć tę bierkę spod spodu... :) :) :) 



Część naszej grupy, z którą po drodze się zbieraliśmy ;)



Potok Rycerka



Ostatnie wzniesienie do pokonania - Łysica 704 m n.p.m. w dużym przybliżeniu



Rycerka Dolna - tym razem zmiana szlaku na niebieski



Rycerka Dolna i widoczny Muńcuł (1165 m n.p.m.)



Muńcuł z lewej i Bendoszka Wielka z prawej, po środku Kiczora widziane ze zbocza Łysicy



Wspinaczka na Łysicę - widok w kierunku Soli i dalej Zwardonia



Trawers Łysicy - widok w kierunku Rycerki Górnej i Małej Fatry

 
Po 16.00 dotarliśmy do Soli, gdzie czekał już na nas autokar. Jeszcze tylko zdążyliśmy się przebrać w czyste ciuchy i buty i zapadła ciemność. Wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy. I znowu po pierwszych rozmowach zapadła cisza, bo każdemu powieki opadały ze zmęczenia i po części z wrażeń całego dnia. Warszawę powitaliśmy grubo po 1.00 w nocy. Ale to był świetny weekend!


Mała Fatra o zachodzie, gdzieś daleko...

 
Pierwszy raz nocowałam w schronisku i choć nie ma tu mowy o intymności, czy super warunkach, to nie zamieniłabym takiego wyjazdu na żaden super hotel. Czy można było odczarować szary listopad? Można! I tak się stało podczas tego weekendu. A na Wielką Raczę kiedyś wrócę, w końcu nie zobaczyłam jej walorów w kolorze. Jest powód, by wrócić…

Hej!


12 komentarzy:

  1. Pogoda typowo jesienna. Taka szarówka chyba najbardziej się z jesienią właśnie kojarzy.
    Jednak to chyba dobra pora na spotkania ze znajomymi w większym gronie :)

    Dopiero pierwszy nocleg w schronisku? Aż trudno uwierzyć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy, pierwszy. Jakoś wcześniej się nie składało :) Tym bardziej było mi dobrze, że byłam w grupie fajnych i tak samo zakręconych ludzi jak ja ;) Podejrzewam, że nie będzie to ostatni mój nocleg w schronisku, ale czas pokaże. Pozdrawiam Cię serdecznie:)

      Usuń
  2. PIĘKNIE!!! Brawo Wy! Na Aneczkę i mnie te tereny poczekają do wiosny i lata, ale trzeba tam się udać, bo chcemy Koronę Gór Polski nadgonić. Ponadto Ania już mi zapowiadała że chciała by kiedyś zaliczyć noclego we wszystkich schroniskach - więc i te "wasze" odwiedzić będziemy chcieli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obyście trafili na ładną pogodę i mogli z wieży zobaczyć ładne widoki! Ja też od lat realizuję projekt KGP, ale bez książeczki, bo jak zaczynałam, to jeszcze ich nie było. Sporo mi jeszcze zostało szczytów. Ale też sporo na koncie ;) Noclegi w schronisku mają swój urok, choć o super wyspaniu się nie ma raczej mowy, zwłaszcza jak dzieli się pokój wieloosobowy :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Aneczka to farciara, zawsze trafia na piękną pogodę, albo choć przyzwoitą. Tylko raz jej nie przyfarciło, na Babiej Górze. Ale tam zadziałała moja klątwa - baby mnie nie lubią... ;)

      Usuń
    3. Oj tam zaraz nie lubią... Po prostu musisz z nimi przymilnie pogadać 😜

      Usuń
  3. Oj ta Wielka Racza to ma fenomenalne widoki! Aż mnie wzięło na wspomnienia z mojego przejścia Worka Raczańskiego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skadusiu Kochana, mnie te widoki się pochowały :) :) :) Ale i tak było fajnie, może kiedyś to powtórzę. Ściskam mocno, a Nandę głaszczę po kochanym pysiolku (ona nazywa się prawie jak ja :) )

      Usuń
  4. Chodzenie o takiej porze roku w góry, to jest przejaw pewnego masochizmu :-) Ale zrozumiałego dla mnie masochizmu :-). Nocowanie na sali wieloosobowej ma wiele uroku (oprócz wielu wad), ludzi się szybko poznaje, a jeszcze do tego podróż autokarem ma wiele zalet...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli suma summarum wychodzi na plus ;) A towarzystwo jechało autokarem już od samej Warszawy, w dodatku z częścią się już znałam z innych wypadów. Opanowaliśmy całe schronisko i było naprawdę wesoło :)

      Usuń
  5. W tym roku planuję wreszcie zdobyć Wielką Racze i też zaczniemy w Zwardoniu. Na pewno będzie fajnie. Byle nie lało. Ostatnio w takim deszczu szliśmy z Lubonia Wielkiego. Na szczęście złapało nas dopiero na dole. Prześliczne panoramy. Jest na czym oko zawiesić. Bardzo lubię Beskid Żywiecki. Widać Dusiu że Jesteś nie lada Obiezyświat. Gratuluję z całego serca. Moja pięciolatka też uwielbia chodzić po górach. Im wyżej tym ciekawiej.

    Uściski z Krakowa

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po górach chodzę już blisko 30 lat. Wyjazdy krajowe i zagraniczne, wyprawy górskie i typowo miejskie, mikrowycieczki na chwilę i na dłużej... to mój żywioł. I tym się dzielę z Czytelnikami od 10 lat.
      Beskid Żywiecki też lubię. Widoki ładne, człowiek nie ociera się o stonkę turystyczną, jak w Tatrach. Cisza i spokój. Tylko pogody przewidzieć się nie da :)
      Ach, posiedziałabym teraz w Krakowie w jednej z uroczych kafejek... Chcę wiosny! Zdecydowanie ;) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń