O mnie

Moje zdjęcie
Jestem diabełek wrodzony, anioł gdy chcę. Czasem samotna w tłumie innych osób. Choleryczka z artystyczną duszą, mocno stąpająca po ziemi.Jestem w ciągłym ruchu, ciągle ciekawa wszystkiego. Kocham koci świat i jak kot chadzam własnymi ścieżkami. Taka nieidealna Ja...

niedziela, 4 maja 2014

Zagubieni na stoku Gubałówki...

KIEDY SZLAK CIĘ TRAFIA

NA POGODĘ  ZA OKNEM…

WYJDŹ NA SZLAK J

Deszcz. Walenie za oknem nie daje spać. No nie, kolejny dzień nieznośnej pogody za oknem może zniecierpliwić najbardziej cierpliwego. Jeszcze trzeba dać odpocząć oczom, nogom i całej reszcie tułowia jakże spragnionego wysokogórskich eskapad. Godzina. Już kropi. Dwie godziny. Niebo chyba zmęczyło się deszczem. Chwila przerwy. Trzecia godzina. Nie pada. Dość. Trzeba coś z tym zrobić. No tak być nie może. Cytując klasyka: „Albercik, wychodzimy!!!”.

Przy takiej pogodzie daleko się nie da wyjść. Ryzyko za duże. Ale co począć, kiedy strasznie chce się gdzieś pójść? Można wybrać buszowanie po stokach Gubałówki. Trasa w zamierzeniu była prosta:  niebieskim szlakiem z ul. Powstańców Śląskich dojść do Butorowego Wierchu, potem grzbietem Gubałówki szlakiem czerwonym dojść do Furmanowej i potem schodzić z powrotem do miasta. Ale oczywiście pogoda zweryfikowała te plany.

Razem z Agnieszką i Grzesiem przeszliśmy między zabudowaniami ulicy Droga na Szymoszkową, by z ulicy Kościeliskiej dostać się do ulicy Powstańców Śląskich, gdzie przy hotelu Mercure Kasprowy zaczynał się szlak niebieski.

Początek szlaku niebieskiego

Razem z naszym marszem ochoczo maszerowało granatowe niebo. Co i rusz budziło to pewien niepokój, ale w myśl przysłowia „z dużej chmury mały deszcz”, podążaliśmy pod górę.

Za hotelem na początku trasy

Tatry Zachodnie w chmurach

Doszliśmy do polany pod wyciągiem krzesełkowym na Szymoszkowej. Przeszliśmy pod nim i… straciliśmy szlak z pola widzenia.

Podążając ku wyciągowi

Widok z polany w kierunku hotelu Mercure Kasprowy

Widok z polany w kierunku regli

Pod wyciągiem krzesełkowym na Szymoszkowej

Kierowaliśmy się intuicją, zagłębiając się w las. Po jakimś czasie zdaliśmy sobie sprawę, że chyba jednak zgubiliśmy szlak. Tak naprawdę to szliśmy leśną ścieżką, zagłębieni w rozmowie, świat przestał chwilowo istnieć, czuliśmy zapach lasu.

Szlak, nie szlak? Ważne, że jest miło ;)

Po drodze odnaleźliśmy tabliczkę z kierunkiem na Gubałówkę, więc dalej podążaliśmy za strzałką. Niestety za nami podążała wielka chmura, która chyba czuła się w obowiązku zlać nas tego dnia.

Mocno sfatygowany kierunek na Gubałówkę

Na stoku Gubałówki powstają nowe góralskie domy

Część z nich jest na sprzedaż

Będzie nowy dom...

Złowroga chmura nad Tatrami

Widok w kierunku Tatr Bielskich

Póki co wyszliśmy na pasmo gubałowskie i wraz z licznymi turystami podążaliśmy w kierunku stacji kolejki szynowej.

Im bliżej stacji kolejki szynowej, tym większy tłum

Gdzieś w połowie drogi, chmura spełniła swoje groźby. Zaczęło padać i to porządnie. Schowaliśmy się więc, pod daszkiem jednego z kramików, który akurat wtedy był zamknięty. Miejscówka wydawała się sucha i bezpieczna. 15 minut. Leje. 20 minut. Zacina.

Jeszcze humory dopisują...

30 minut. Kropi. 40 minut. Miejscówka przecieka i podchodzi wodą.

Po prawie godzinie...miny rzędną

Ewakuacja. Peleryny na siebie, w między czasie czapka i rękawiczki też powędrowały na głowę i ręce. Czy na pewno mamy sierpień??? Szliśmy drogą, pamiętając, że z prawej strony powinien być widoczny masyw Giewontu. Tego dnia niestety towarzyszyło nam po tej stronie mleko…

Gubałówka w deszczu

Zimno, mokro, do domu daleko...

Doszliśmy do górnej stacji kolejki linowej. I wreszcie przestało padać. Chmura uznała jednak, że jesteśmy twardymi przeciwnikami. Szlakiem papieskim podążaliśmy więc, dalej w kierunku Furmanowej. Po drodze padła mi bateria w aparacie, ale dobrze, że moi towarzysze podróży byli wyposażeni w sprzęt foto, dalej więc, będą zdjęcia ich autorstwa, choć z moimi prośbami o fotki w danych miejscach :)

Parujące Tatry i Zakopane w dole

Droga Papieska. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Wieża przekaźnikowa, dzięki której Gubałówka jest rozpoznawalna. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Na chwilę odkryty Giewont. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Ale chmura nie dawała za wygraną, dlatego odbiliśmy w prawo na niebieski szlak. Początkowo szliśmy między polami domostw, rozkoszując się ciszą i parującymi górami.

Tatry Bielskie.   Foto: Agnieszka i Grzegorz

Tatry w stanie wrzenia :). Foto: Agnieszka i Grzegorz

Nasz szlak. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Po drodze trafiliśmy na ptasi sejmik. Szczygły rajcowały aż miło.

Halo, halo, tu ptasie radio... Foto: Agnieszka i Grzegorz

Szczygiełki :). Foto: Agnieszka i Grzegorz

Z lewej strony rozciągała się panorama na zabudowania w Poroninie.

Widok ze szlaku w kierunku Poronina. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Panorama na Poronin. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Góralski ul :). Foto: Agnieszka i Grzegorz

Wreszcie szlak niebieski wprowadził nas przez las na Walową Górę.

Szlak zagłębia się w las. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Strome zejście na szlaku, tym razem mnóstwo śliskiego, zdradzieckiego błota. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Napotkany na szlaku świątek. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Polana przed Walową Górą. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Stąd otworzył się nam widok na Tatry Zachodnie oraz Zakopane w dole.

Panorama z Walowej Góry. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Na Walowej Górze. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Między drzewami przemknął wagonik kolejki szynowej. To przypomniało nam, że znajdujemy się na zboczu Gubałówki.

Wagonik kolejki na Gubałówkę. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Zaczęliśmy schodzić w dół. Jednak czekało nas śliskie, strome zejście wzdłuż Walów Potoku.

Zgodnie ze strzałką.... Foto: Agnieszka i Grzegorz

... ale czemu tak stromo? Foto: Agnieszka i Grzegorz

Oby nie zjechać na czterech literach... Foto: Agnieszka i Grzegorz

Potem, żeby było zabawniej również przedzieranie się przez zarośla, mokre trawy, krzaki i śliskie korzenie. Ścieżka była wąska i po deszczu nieco bagnista.

Ścieżynka, mokre trawy i błotko. Normalka na szlaku. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Wreszcie szerzej. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Niebawem koniec szlaku. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Wreszcie udało nam się dojść do końcowej kropki. Tym samym doszliśmy do dolnej stacji kolejki szynowej na Gubałówkę.

Koniec lub początek. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Przy dolnej stacji kolejki na Gubałówkę. Foto: Agnieszka i Grzegorz

Błoto na butach, błoto na stuptutach. I dobrze, że tylko zatrzymało się na dolnej części. Zanim wygodnie rozsiedliśmy się w ciepłej knajpce, doprowadziliśmy się do kultury. A potem zapełniliśmy nasze brzuszki smakowitymi kąskami zapominając o bożym świecie. Ale była pewna dama, która nas zapamiętała i nie pozwoliła zapomnieć o sobie. Kiedy wyszliśmy z restauracji, czekała na nas. Wielka, ciemna masa, złowieszczo zawieszona nad nami. Ona. Chmura. Niestety nie miałam tyle szczęścia, co Agnieszka i Grzegorz. Do mojej kwatery doszłam mokra. Następnego dnia suszyłam buty, choć specjalnie nie płakałam, bo pogoda znów obraziła się na wędrowców. Cóż, czasem i tak bywa…

KONIEC

1. Coś ta tegoroczna majówka nie chciała nas porozpieszczać. Gdzie nie spojrzeć to albo padało, albo wiało przenikliwie. Ale co jak co, wyjście na szlak jest dobre na wszystko. :)

1. Tegoroczną majówkę miałam tylko przez jeden dzień i pojechałam do Lublina. Ale i tam trochę popadało, niestety. Jak to już padło niedawno: "sorry, taki mamy klimat" :) Nie było w gruncie rzeczy tak źle. Pozdrawiam Cię pomajówkowo :)

2. Takie parujące góry też maja wiele uroku. Przy innej pogodzie tego nie zaznasz.
    To tak dla poprawy nastroju :)

1. Oczywiście. Jednym słowem góry są lekiem na całe zło, nawet jak parują ;)
      Ściskam pomajówkowo :)

3. Patrzę na Twoje zdjęcia i od razu przypominają mi się moje wędrówki po Czarnohorze. Aura ta sama, góry może inne, ale porównuję niektóre zdjęcia i wiem że chodząc w chmurach zaznaje się pewnej magii. Góry to nie tylko piękne kolorowe fotografie jak z prospektu, ale właśnie tajemniczość a jej nie brakuje na takich właśnie zdjęciach
    Pozdrawiam serdecznie :)

1. Bardzo mi miło, że moje zdjęcia wywołują wspomnienia. Oby zawsze były to dobre myśli ;) Zgadzam się, że choć piękne zdjęcia zawsze cieszą oczy, to tego typu fotografie pokazują prawdziwość gór. One nie zawsze są śliczne, kiedy pokazują swe pazurki, ale zawsze będą prawdziwe... Pozdrawiam ciepło :)

4. Zgadzam się z Wkrajem, parujące po deszczu góry to piękne zjawisko :) Bardzo fajna fotorelacja, świetnie się czytało :) No i dziękuję za odrobinę Tatr, bo coś ostatnio nam nie po drodze :) Pozdrawiam cieplutko :)

1. Zawsze do usług :) W tym roku może wrócę na ten szlak odrobinę go modyfikując ;) Ale o tym cicho sza. Ściskam z nowym tygodniem! :)

5. Ile to już wyjazdów zakrapianych deszczem odbyłam to głowa boli. Żebym tyle słońca w życiu co deszczu uświadczyła to byłoby błogo. Najważniejsze, że deszcz Was nie powstrzymał, mnie też nie:) Pozdrawiam.

1. W zeszłym roku pogoda nas nie rozpieszczała, to fakt. Ja i burze w górach przeżyłam, a choć nogi miękną, człowiek idzie dalej. Mam nadzieję, że słońca w tym roku będziemy mieć więcej, czego życzę z całego serca, gdziekolwiek będziesz...Pozdrawiam serdecznie :)

6. Deszcz to potrafi dać w kość :/
    Ale zdjęcia fajne :)

1. Dziękuję :) To fakt. Deszcz potrafi zepsuć humor. Ale tylko na chwilkę ;) Serdeczności!

7. Tym razem się do końca nie udało ale oczekiwanie pod okapem na pogodę było wzorowe a miny wcale nie takie kwaśne jacek

1. Daliśmy radę ;) A w tym roku być może wrócę częściowo na ten szlak, więc nic straconego :)